DEFINICIÓ DE L’EDUCADOR@ SOCIAL

L’educadora i l’educador social són els professionals de l’acció socioeducativa, que a través de processos sistematitzats d’ensenyament  i aprenentatge, tenen com a finalitat acompanyar des de la proximitat a persones, grups i comunitats en la seva vida quotidiana, per promoure el desenvolupament de les seves potencialitats, facilitar la construcció de la identitat, l’exercici dels seus drets de ciutadania,  la inclusió social  i la seva emancipació social efectiva. 

Justificació

  • L’educadora i l’educador social…

Cal incloure els dos gèneres.

– són els professionals…

Cal deixar clar que és un exercici professional. És quelcom més que un treballador, té un saber i un saber fer, una autonomia i  una ètica.

  • de l’acció socioeducativa…

Que incorpora un conjunt organitzat i intencional d’estratègies i activitats educatives que es desenvolupen sempre  en un medi social amb l’objecte de transformació i millora. Utilitzo la paraula acció versus intervenció ja que aquest últim concepte pressuposa un subjecte actiu que actua sobre un subjecte o realitat passiva.

  • que a través de processos sistematitzats d’ensenyament /aprenentatge…

El punt de partida de les professions educatives és el marc pedagògic. L’educador utilitza models i estratègies amb una fonamentació teòrica i un procediment que ordena i planifica els processos ensenyament aprenentatge entesos com interaccions comunicatives a través dels quals els individus, en relació, incorporen conceptes, procediments, habilitats, actituds i valors

  •  tenen com a finalitat acompanyar des de la proximitat a persones, grups i comunitats en la seva vida quotidiana

La relació de l’educador es d’acompanyament, ja que qui és l’actor del propi desenvolupament, és l’individu o el grup. L’acció de l’educador social es caracteritza específicament per la disponibilitat, la presència i la proximitat en la vida quotidiana que és el context global de la seva actuació (els altres professionals educatius intervenen en àmbits més específics)

Especifiquem persona, grup, comunitat per evocar una visió sistèmica i relacional del fet educatiu.

  •  per promoure el desenvolupament de les seves potencialitats, facilitar la construcció de la identitat, la inclusió social i  l’exercici dels seus drets de ciutadania,  i la seva emancipació social efectiva. 

Finalitats  bàsiques de l’educador social:

  •  acompanyar el  procés de perfeccionament de l’individu i en la millora de les seves capacitats tant personals com socials
  • acompanyar en el procés de personalització (construcció d’identitat)
  • promoure la inclusió social. La inclusió, com a terme te un sentit més ampli que adaptació o integració. Fa esment a  un procés que pretén que el subjecte pugui tenir accés a les oportunitats i recursos que el permetin participar de manera  igualitària en totes les dimensions i bens socials (econòmics, culturals, educatius, laborals, sanitaris, polítics, residencials…).
  • Promoure l’emancipació com empoderament i assoliment de l’autonomia de l’individu per satisfer les seves necessitats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *